28 juni 2011

En förebild: Evy Palm

Bild från nlt.se
Väldigt ofta när berättar att jag har börjat löpträna får jag höra "du kanske kan bli den nya Evy Palm". Det är en trevlig kommentar av flera anledningar, dels att folk har sånt stort förtroende för mina talanger (blink, blink), men också för att det är en förebild som faktiskt började löpträna i ungefär samma ålder som jag är nu.

Enligt Wikipedia så började hon löpträna som 34-åring och hennes bästa tid (32:31) på 10 000 m hade hon vid 46-års ålder. Vid 47 så fick hon sin bästa maratontid (2:31:05) som även var svenskt rekord under lååång tid. När min mamma sprang tjejmilen på 80-talet så var det nästan alltid Evy som vann. Man kan inte bli annat än imponerad, sen tycker jag att hon verkar ganska cool på något sätt.

Mer om denna förebild kan man läsa här, och där kan man även lyssna på en intervju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar