29 aug. 2011

Resan - the full story - del 2


Detta är del två av reseberättelsen, första delen kan du läsa här

Dag två - solen skiner och hotellet har en stor frukostbuffé uppdukad. Jag vågade inte äta något av rädsla för att jag skulle bli illamående under löpturen, typsikt..

Hursomhelst, klockan nio hoppade vi in i taxin och off we went. Första dagen tog vi oss från 1400m till över 2000m och hur gärna man än vill så springer man inte så mycket när man rör sig uppåt på de höjderna. I början visste jag inte om det var bra eller dåligt, men efter ett tag insåg jag att alla även de mest rutinerade också gjorde så. Det gjorde ju också att man hade möjlighet att insupa atmosfären lite mer. Och vackert var det och vi stötte på murmeldjur och kossor. Kossor skulle vi stöta på på ALLA höjder och jag har nu en helt ny respekt för detta djur som ser så otympligt ut men som utan problem kan ta sig upp till höjder på över 2000m. Ljudet från deras klockor lät ibland så som jag tänker mig att det låter när man mässar i ett buddisktiskt kloster, ganska meditativt allså. Men i bland var ljudet bara irriterrande. Efter ett antal timmar, hade vi tagit oss ungefär 2 mil framåt och ett antal höjdmeter uppåt och kom fram till vår första övernattningsstuga. Med restaurang och servetriser i dirdl, rejält åtsnörjda. Det kändes nästan mer som om vi var på after-ski och seb i säng till nio för att gå upp tidigt dagen efter för att komma i väg så att vi skulle hinna så långt som möjligt innan ett regnväder skulle komma in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar