29 dec. 2011

En förebild: Cathy Freeman


Jag har några sportögonblick som jag för alltid kommer att komma ihåg och som jag blir rörd när jag tänker på dem. Tre av dem har alla med samma person att göra nämligen Cathy Freeman. Om sanningen ska fram så fällde jag en lite tår när jag tittade på klippen som jag länkat till nedan.

Jag tror inte att jag varit lika rörd om jag inte bara ett litet tag innan OS varit i Australien och insett hur stora motsättningarna mellan aboriginer och "australier" är.Jag blev chockad när jag såg hur accepterat det var att tycka att aboriginer är lite korkade (så är inte fallet btw). Jag visste inte innan att det var först på 60-talet som denna folkgrupp blev medborgare i sitt eget land. Därför blev jag extra imponerad av Cathy, när hon tänder OS-elden är det en stark symbol för försoning och när hon vinner 400m gör hon det med pressen att bevisa på ett helt land att aborginier kan visst. Vilken jäkla press!! Så det är inte mer än rätt stadion verkligen lyfter under prisutdelningen. Good on her!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar