9 jan. 2012

Boktips: Mental tuffhetsträning


Jag har en fantastisk kollega, hon tävlar en hel del i segelflygning och håller därför på med mental träning. Hon tar med sig lite böcker till mig då, vilket jag är grymt tacksam för. När hon kom med denna bok var jag till en början minst sagt lite tveksam, jag har nämligen väldigt svårt för ordet "tuff". Skitlöjligt, jag vet. Hursomhelst, jag började läsa och vid flera tillfällen kändes det som att poletten trillade ner, så jag började göra en del av de övningar som anges och har gjort det ett tag och det känns faktiskt som det funkar. Särskilt lärdomen att försöka hitta positiva saker att fokusera på även när det inte gick som man tänkt och att väldigt mycket sitter i kroppen. När jag är stressad åker mina axlar direkt upp mot öronen, om jag börjar med att slappna av i axlarna följer tanken till slut med.

Ungefär samtidigt som jag började läsa så gick min syster på en föreläsning med en annan mental tränare som jag just nu glömt namnet på. Han pratade en hel del om styrkan av "om"- "om du kunde göra det och det, hur skulle du göra då?" eller "om jag var den person hur skulle jag göra då?" Även detta är något jag försöker tänka på när jag springer. Om jag inte var så trött nu, hur skulle jag springa då? Ofta får det mig att tänka på min hållning och då orkar jag springa lite till. Det är inga mirakelkurer, men det är väldigt häftigt att se att det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar